کارخانه ذوب و نورد کرمان

کارخانه ذوب و نورد کرمان یکی از تولیدکنندگان میلگرد و مقاطع فولادی در استان کرمان است که در سال 1385 شروع به فعالیت کرده است.

این کارخانه دارای 4 فاز است. فاز اول در زمینه تولید میلگرد کرمان A3 در سال 1387، فاز دوم در زمینه ذوب و ریخته گری در سال 1389، فاز در زمینه جهت فرآوری و تامین مواد ذوب و ریخته گری و فاز چهارم با ظرفیت سالانه 350 هزار تن شمش فولادی و 350 هزار تن انواع میلگرد A3 در سال 1391 آغاز به کار کرده است.

هدف فعالیت کارخانه ذوب و نورد کرمان، توسعه خط نورد و افزایش ظرفیت از 120 هزار تن در سال به 200 هزار تن است که در حال حاضر؛ در راستای این هدف در حال فعالیت می باشد.

محصولات ذوب و نورد کرمان

مجتمع فولاد ذوب و نورد کرمان تولید کننده انواع میلگرد آجدار A3 از سایز 14 تا 32 می باشد. میلگرد  نورد کرمان A3 از محصولات نیمه سخت هستند که مقاومت بیشتری نسبت به میلگرد های A1  و A2 دارند. شکل آج میلگرد این کارخانه به صورت ضربدری هفت و هشت و جناغی می باشد.

جوشکاری روی این میلگرد ها ممنوع است. تنش سیلان و تنش گسیختگی در این نوع میلگرد به ترتیب 4000 و 6000 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می باشد. جوشکاری روی این میلگردها مجاز نمی باشد. کاربرد اصلی این محصولات برای میلگردهای اصلی ساختمان شامل میلگردهای طولی تیرها و ستون ها قابل استفاده می باشد.

شمش در گرید های 3SP، 4SP و 5SP نیز از دیگر محصولات ذوب و نورد کرمان است که همه آن ها دارای پروانه استاندارد هستند. به طور کلی شمش ها در مقاطع ۲۰۰*۲۰۰، ۱۵۰*۱۵۰، ۱۲۵ *۱۲۵، ۱۰۰*۱۰۰، ۸۰*۸۰ و ۶۰*۶۰ تولید می‌شوند.

خطوط تولید و ظرفیت تولید ذوب و نورد کرمان

محصولات این کارخانه بیش ‌تر در دو فاز 1 و 4 به تولید می ‌رسند. فازهای 2 و 3 در زمینه ذوب و ریخته‌ گری و هم‌ چنین تأمین و مواد مذاب فعال بوده و و مواد اولیه مورد نیاز برای فاز های یک و چهار را آماده می‌کنند.

ظرفیت اسمی کارخانه نورد کرمان برای تولید شمش‌های فولادی، سالانه 350 هزار تن و برای انواع میلگرد نیز برابر با 350 هزار تن در سال است. این حجم از تولید توانسته است بخش قابل توجهی از نیاز صنایع بزرگ و کوچک داخلی را تامین نماید.

سخن نهایی

یکی از اصلی ترین تامین کنندگان شمش فولادی و میلگرد؛ کارخانه ذوب آهن نورد کرمان است. این کارخانه با بهره‌ گیری از تجهیزات مدرن و نیروی متخصص گامی مؤثر در جهت برطرف سازی نیاز پروژه ‌های کوچک و بزرگ صنعتی و ساختمانی برداشته است.

مجتمع ذوب آهن و نورد کرمان، که به عنوان یکی از مراکز مهم صنعتی در کشور است. که در سال 1374 فعالیت خود را آغاز کرده است. همه محصولات تولید شده در مجتمع ذوب آهن و نورد کرمان دارای استاندارد ملی می باشند. ظرفیت تولید میلگرد با استاندارد A3 در این کارخانه در سال بالغ بر 120000 تن می باشد که به زودی این ظرفیت تا 200000 تن ارتقا پیدا خواهد کرد.