پیش بینی قیمت میلگرد و سایر کالاهای اساسی تا آخر سال 1402

نرخ ارز و مواد اولیه فولاد، دو عاملی هستند که در پیش بینی قیمت میلگرد و سایر آهن‌آلات اعم از ورق، پروفیل و کلیه محصولات فولادی و در نهایت قیمت تمام شده مسکن و خودرو که امروزه دو کالای اساسی عموم مردم محسوب می‌شوند، تاثیرگذار می‌باشند.

با توجه به تورم بالا، وضعیت اقتصادی و معشیت نه چندان مطلوب مردم در این روزها، اطلاع از نرخ روزانه و پیش‌بینی قیمت میلگرد و کالاهایی مانند آهن، طلا، دلار، خودرو و مسکن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

فهرست محتوا

ما در این مطلب قصد داریم به بررسی و پیش بینی قیمت میلگرد و سایر کالای اساسی دیگر اعم از ارز، طلا، خودرو و مسکن تا پایان سال جاری ۱۴۰۲ بپردازیم، تا به این ترتیب شما عزیزان را جهت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای خرید و سرمایه‌گذاری در مورد هر یک از این کالاها یاری نماییم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

قیمت دلار تا پایان سال ۱۴۰۲ چقدر می‌شود؟

قیمت دلار از عواملی است که در کشور ما ایران، بر کلیه کالاها و به ویژه پیش بینی قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی اثرگذار است. بنابراین، پیش از بررسی، تحلیل و پیش‌بینی قیمت آهن، مصالح ساختمانی، مسکن و خودرو، لازم است به پیش‌ بینی قیمت دلار تا پایان سال بپردازیم.

نرخ ارز، معمولا اهمیت ویژه‌ای در بازار سرمایه دارد و بر همین اساس، بازار سهام همیشه نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. اما چه آینده‌ای برای قیمت دلار تا شب عید ۱۴۰۳ پیش‌بینی می‌شود؟

قیمت دلار تا پایان سال 1402

در این مورد می‌توانیم به دیدگاه علیرضا نجارپور، مدیر پرتفوی صندوق سهامی سرو رجوع کنیم. نجارپور این طور توضیح می‌دهد: “نرخ ارز طی شش ماه گذشته در کانال ۴۷ تا ۵۳ هزار تومان در نوسان بوده؛ یعنی در یک بازه ۱۰ درصدی دچار کاهش و افزایش شده است.”

بر همین اساس، می‌توانیم بگوییم؛ تقریبا احتمال کاهش قیمت دلار تا پایان سال جاری، صفر است و اما در مورد افزایش قیمت، پیش‌بینی می‌شود تا شش ماه آینده، حدود ۱۰ درصد قیمت دلار افزایش یابد و به اعداد ۵۵ تا ۵۶ هزار تومان برسد.

با توجه به اینکه در کشور ما ایران، نرخ دلار نیمایی که در حال حاضر روی ۳۸ هزار تومان است، از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشد، می‌توان گفت اگر تا پایان سال جاری، نرخ دلار در بازار آزاد به ۵۵ تا ۵۶ هزار تومان برسد، احتمالا نرخ دلار نیمایی هم بین ۱۰ تا ۱۳ درصد با رشد همراه شود و پیش‌بینی می‌شود در بازه ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان نوسان یابد.

تحلیل، فرمول محاسبه و پیش بینی قیمت طلا

همانند عوامل مختلف تاثیرگذار بر پیش بینی قیمت میلگرد، قیمت طلا نیز از عوامل مختلفی تاثیر می‌پذیرد. طلا در تعیین قیمت بسیاری از کالاها تاثیر مستقیم دارد زیرا در دنیای امروز، طلا، نقره و بسیاری از فلزات در ساخت و تولید محصولات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روند رشد بهای حقیقی طلا در نیم قرن اخیر

برخلاف پیش بینی قیمت میلگرد و سایر کالاها، برای پیش‌بینی قیمت طلا، ابتدا لازم است با تعریف ارزش ذاتی و نحوه محاسبه طلا آشنا شوید. در سال ۱۴۰۱، ارزش اونس جهانی طلا با نوسانات قیمت زیادی، حدود ۳۰۰ دلار همراه بود.

هم‌سو با نوسانات شدید قیمت در ۱۴۰۱، افزایش ارزش در بازار آزاد باعث شد که رکوردهای عجیب و غریبی در مورد قیمت سکه و طلا (حدود ۲ برابر قیمت بازار) رقم بخورند.

اگر نگاهی به آمار مربوط به قیمت طلا و سکه در سال گذشته ۱۴۰۱ بیندازیم، متوجه افزایش و نه کاهش ارزش آن‌ها می‌شویم:

ماه‌های سال ۱۴۰۱قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار ایرانقیمت هر سکه امامی
فروردینیک میلیون و ۲۲۹ هزار تومان۱۲ میلیون و ۴۰۸ هزار تومان
اردیبهشتیک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان۱۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان
خردادیک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان۱۵ میلیون و ۴۷۷ هزار تومان
تیریک میلیون و ۲۲۹ هزار تومان (بازگشت به نقطه صفر)۱۴ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان
مردادیک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان (کم‌ترین نرخ سال)۱۳ میلیون و ۲۵۸ هزار تومان
شهریوریک میلیون و ۳۲۴ هزار تومان۱۴ میلیون و ۵۹۸ هزار تومان
مهریک میلیون و ۴۱۶ هزار تومان۱۵ میلیون و ۷ هزار تومان
آبانیک میلیون و ۴۹۱ هزار ۹۰۰ تومان۱۶ میلیون و ۲۲۱ هزار تومان
آذر۲ میلیون و ۳۵۳ هزار و ۹۰۰ تومان۱۸ میلیون و ۵۴۷ هزار تومان
دی۲ میلیون و ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان۲۳ میلیون و ۲۰۱ هزار تومان
بهمن۲ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۴۰۰ تومان۲۷ میلیون و ۵۹۷ هزار تومان
اسفندبیشتر از ۳ میلیون تومان (بیشترین نرخ سال)۳۵ میلیون تومان (رکورد شکنی + بازدهی بالای ۱۰۰ درصد)

قیمت طلا و سکه امامی در سال ۱۴۰۱

به منظور پیش‌بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۲، نیاز است که ابتدا آمارهای مربوط به قیمت هر گرم طلا در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۲ را بررسی کنیم.

در جدول زیر قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار و سکه امامی در بازار آزاد را در شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ مشاهده خواهید کرد:

شش ماهه اول سال ۱۴۰۲قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار ایرانقیمت هر سکه امامی
فروردین۲ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان۳۱ میلیون و ۶۰۱ هزار تومان
اردیبهشت۲ میلیون و ۵۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان۳۰ میلیون و ۴۰۱ هزار تومان
خرداد۲ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
تیر۲ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۸۰۰ تومان۲۷ میلیون و ۲۰۱ هزار تومان
مرداد۲ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۷۰۰ تومان۲۷ میلیون و ۷۴۴ هزار تومان
شهریور۲ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان۲۷ میلیون و ۸۰۱ هزار تومان

جدول قیمت طلا و سکه امامی در نیمه ابتدای سال ۱۴۰۲

اطلاعات بیان شده اثری از افزایش قیمت در نیمه اول سال جاری نشان نمی‌دهند، بلکه برعکس نشان‌دهنده کاهش محسوس در هر گرم طلا و سکه امامی در سه ماهه ابتدایی و تثبیت قیمت در سه ماهه دوم سال هستند.

فرمول محاسبه ارزش ذاتی طلای ۱۸ عیار

برای پیش‌بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۲ و در تمامی ماه‌ها، باید از فرمول محاسبه ارزش ذاتی هر گرم طلای ۱۸ عیار استفاده کنیم.

برای مثال، فرض کنید که قیمت دلار و هر اونس جهانی طلا در تیرماه سال ۱۴۰۲، به‌ ترتیب برابر با ۵۵ هزار تومان و ۲۰۰۰ دلار باشند. با این اوصاف، ارزش ذاتی هر گرم طلای ۱۸ عیار در تیرماه برابر است با:

۲۰۰۰ * ۵۵۰۰۰ / ۴۱.۴۷۱۲۴ = ۲ میلیون و ۶۵۲ هزار و ۴۴۰ تومان

البته، هزینه‌های جانبی دیگری (مثل اجرت، سود و مالیات) هم به ارزش ذاتی طلا اضافه می‌شوند تا قیمت نهایی آن به‌ دست آید. در حالت کلی، برای پیش‌بینی قیمت طلا باید از فرمول زیر استفاده کرد:

قیمت نهایی هر یک گرم طلای ۱۸ عیار = مالیات بر ارزش افزوده * سود طلافروش * اجرت * ارزش ذاتی هر یک گرم طلای ۱۸ عیار

برای این‌که اطلاعات کافی در مورد پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۲ داشته باشید، لازم است که فرمول محاسبه ارزش ذاتی سکه را هم به‌دست بیاورید که طبق این فرمول است:

ارزش ذاتی سکه طلا = قیمت هر اونس طلای جهانی * قیمت روز دلار آمریکا / ۴.۲۴۹۲۷۶۶۱

پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۲

با استفاده از فرمول‌های ذکرشده، عددهای فرضی برای هر اونس طلای جهانی و قیمت دلار آمریکا، می‌توان جدول زیر را گردآوری کرد:

هر یک اونس طلای جهانی (به دلار)هر گرم طلای ۱۸ عیار با دلار ۵۰ هزار تومانیهر گرم طلای ۱۸ عیار با دلار ۵۲۵۰۰ تومانی
۱۹۰۰۲ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۷۴۴ تومان۲ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۲۸۱ تومان
۱۹۵۰۲ میلیون و ۳۵۱ هزار و ۲۷ تومان۲ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۵۷۸ تومان
۲۰۰۰۲ میلیون و ۴۱۱ هزار و ۳۱۰ تومان۲ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۸۷۵ تومان
۲۰۵۰۲ میلیون و ۴۷۱ هزار و ۵۹۲ تومان۲ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۱۷۲ تومان
۲۱۰۰۲ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۸۷۵ تومان۲ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۴۶۹ تومان

پیش‌بینی قیمت هر اونس طلا به دلار در سال ۱۴۰۲

پیش بینی قیمت مواد اولیه فولاد

قیمت مواد اولیه فولاد، یکی دیگر از مواردی است که در پیش بینی قیمت میلگرد و کلیه آهن‌آلات اثرگذار است. بر همین اساس، پیش از پیش‌بینی قیمت آهن و سایر کالاها، لازم است به بررسی و پیش‌بینی قیمت مواد اولیه فولاد بپردازیم.

پیش بینی قیمت مواد اولیه تولید محصولات فولادی

با توجه به وضعیت کنونی بازار، قطعی برق و گاز در بسیاری از کارخانجات و مراکز صنعتی، پیش‌بینی می‌شود که قیمت مواد اولیه بیش از این کاهش نخواهد یافت، اما حجم معاملات در بازار بورس و آزاد تا پایان سال جاری بهبود خواهد یافت. بنابراین افزایش یا کاهش قیمت محصولات نهایی فولاد مانند میلگرد تا پایان سال جاری، متاثر از قیمت مواد اولیه نخواهد بود و بر اساس عوامل دیگر اعم از قیمت دلار، نرخ تورم و میزان عرضه و تقاضا کاهش یا افزایش خواهد یافت.

در ادامه این مطلب، به پیش بینی قیمت میلگرد و ورق آهن؛ دو نوع از پرمصرف‌ترین محصولات فولادی خواهیم پرداخت.

پیش بینی قیمت آهن

قیمت آهن و به ویژه میلگرد و ورق، یکی از عواملی است که از اهمیت بسیاری در تعیین قیمت مسکن و خودرو برخوردار است. عوامل مختلفی مانند قیمت دلار، قیمت آهن آلات در بازار جهانی، نرخ حمل و نقل، قیمت مواد اولیه و برند کارخانه تولیدکننده در هزینه تمام شده و پیش بینی قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی اثرگذار می‌باشند.

در این قسمت به پیش بینی قیمت میلگرد و ورق آهن خواهیم پرداخت.

پیش بینی قیمت میلگرد

یکی از محصولات فولادی پرمصرف در صنعت ساختمان، انواع میلگرد است. بر همین اساس، می‌توان گفت نوسانات و پیش بینی قیمت میلگرد از اهمیت زیادی در تعیین قیمت نهایی مسکن برخوردار است.

پیش بینی نوسانات قیمت میلگرد از ابتدا تا انتهای سال 1402

در این بخش ما به پیش بینی قیمت میلگرد می‌پردازیم و به دو سوال مهم شما مبنی بر اینکه آیا میلگرد ارزان می‌شود و اکنون زمان مناسبی برای خرید آن هست یا خیر، پاسخ مناسبی ارائه می‌دهیم. با ما برای ارزیابی و پیش بینی قیمت میلگرد تا پایان سال ۱۴۰۲ همراه باشید.

عوامل موثر بر پیش بینی قیمت میلگرد

قیمت میلگرد و کلیه آهن آلات در کشور ما به عوامل مختلفی وابسته است. به طور خلاصه می‌توان گفت موارد زیر در نرخ نهایی و پیش بینی قیمت میلگرد موثرند:

  • عرضه و تقاضا
  • مواد اولیه
  • برند کارخانه تولیدکننده
  • هزینه حمل و نقل
  • بازار جهانی
  • قیمت ارز

میزان تاثیر کلیه موارد مطرح شده در پیش بینی قیمت میلگرد، بسته به هر کشور در تعیین قیمت نهایی میلگرد، کاهش یا شدت می‌یابند.

آیا میلگرد ارزان می‌شود؟ پیش بینی قیمت میلگرد تا پایان سال جاری

پیش از پیش بینی قیمت میلگرد، لازم است از وضعیت قیمت میلگرد در ابتدای سال ۱۴۰۲ مطلع شویم. با اینکه معمولا در فصل گرم سال، میزان ساخت و ساز افزایش می‌یابد و در نتیجه قیمت محصولات فولادی با رشد همراه می‌شود، اما گویی تابستان سال ۱۴۰۲، زمستان بازار آهن بود!
در واقع علی رغم اینکه، قیمت میلگرد تا نیمه امسال با ثبات همراه بود، اما میزان تقاضا همواره در رکود به سر می‌برد.

در حقیقت می‌توان گفت گمانه‌های برجامی و طولانی شدن این بلاتکلیفی باعث سردرگمی بسیاری از فعالان بازار شد. هر چند که همواره بسیاری از افراد معتقدند که گره زدن سرنوشت بازار داخلی فولاد کشور به برجام، توسط فعالان این بازار اشتباه است، اما با برجام و بی‌برجام، چه داخلی و چه خارجی، این بازار فعلا از حال عمومی چندان مساعدی برخوردار نیست. می‌توان گفت هم اکنون توپ در زمین خریدار است.

علاوه بر این، با توجه به اینکه احتمال در دسترس بودن توافق در برجام در کوتاه‌مدت تضعیف شده، به منظور پیش بینی قیمت میلگرد، می‌توان ثبات قیمت و رکود بازار این محصول را تا پایان سال جاری ۱۴۰۲ محتمل دانست.

میلگرد بخریم یا نه؟ آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید میلگرد است؟

با توجه به اینکه پیش بینی قیمت میلگرد تا پایان سال جاری، با ثبات ارزیابی می‌شود، می‌توان گفت اکنون زمان مناسبی برای خرید میلگرد تا قبل از تکانه‌های افزایش قیمت دلار و به پیروی از آن، افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید باشد.

کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده

با اینکه کارشناسان، قیمت میلگرد در روزهای آذرماه را کاهشی پیش‌بینی کرده بودند، اما عوامل مختلفی سبب شد تا سرانجام این پیش‌بینی به حقیقت نپیوندد.

بر اساس ارزیابی تحلیل‌گران می‌توان گفت؛ به‌ صورت کلی، تورم بالای ۴۰ درصد، کنترل دستوری قیمت‌ها، رشد ۱۰۰ درصد نرخ دلار و وجود مشکلات خط تولید مانند تحریم‌ها و قطع گاز طبیعی و برق برای تولیدکنندگان، منجر به کاهش تولید و افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی می‌شود.

از این‌ رو، با فرض ثابت بودن یا کاهش میزان تولید فولاد و افزایش یا ثابت ماندن میزان صادرات و مصرف فولاد، ادامه تحریم‌ها، تورم بالا و افزایش قیمت دلار و سایر کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۲، باید برای پیش‌‌بینی قیمت آهن‌آلات بگوییم که پس از یک رکود دوباره در بازار آهن، با افزایش قیمت مقاطع فولادی تا پایان سال ۱۴۰۲ روبرو خواهیم بود.

پیش بینی قیمت ورق آهن

علاوه بر میلگرد، ورق نیز از کاربرد زیادی در صنایع مختلف مانند خودروسازی، لوازم خانگی و صنایع بزرگ برخوردار است. به همین دلیل، می‌توان گفت قیمت این محصول فولادی نیز در قیمت تمام شده خودرو و سایر کالاهای اساسی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و علاوه بر پیش بینی قیمت میلگرد، لازم است از قیمت ورق در روزهای آتی نیز مطلع باشید.

برخلاف قیمت میلگرد که از روند پایداری در نیمه اول سال ۱۴۰۲ برخوردار بود، قیمت ورق و به پیروی از آن قیمت پروفیل با تکانه‌های افزایشی زیادی در سال جاری روبرو شد.

پیش بینی نوسانات قیمت ورق از ابتدا تا انتهای سال 1402

در حال حاضر نیز اخبارها حاکی از آن هستند که برخی از فعالان در حال مدیریت بازار و افزایش قیمت این کالا هستند. با توجه به فرمول‌های اخیر که در بورس کالا در حال انجام است، به نظر نمی‌رسد که بازار تا انتهای مهرماه، ظرفیتی برای صعود قیمت داشته باشد و احتمالا نوسانات قیمت کاهشی و افزایشی ادامه یابد.

این شرایط تا زمانی برای قیمت ورق پایدار است که تغییراتی در فرمول‌های تعیین شده در بورس ایجاد نشود و قیمت مواد اولیه نیز در ثبات باشند.

بر همین اساس، نمیتوان برای ورق تحلیل دقیقی مانند پیش بینی قیمت میلگرد تا پایان سال ۱۴۰۲ کرد و در واقع بازار این محصول را پرنوسان ارزیابی می‌کنیم.

پیش بینی قیمت مسکن

به دلیل اینکه خرید و فروش مسکن با دو هدف رفع نیاز یا سرمایه‌گذاری صورت می‌پذیرد، اطلاع از نوسانات و پیش‌بینی قیمت مسکن از اهمیت ویژه‌ای برای گرفتن تصمیم صحیح برخوردار است.

یکی از دلایلی که توجه عموم افراد به بازار مسکن به منظور سرمایه‌گذاری است، نوسان کمتر آن نسبت به سایر بازارها مانند طلا، سکه، بورس و دلار است. علاوه بر این، بازار مسکن از ویژگی‌هایی برخوردار است که سبب شده یکی از مطمئن‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری به شمار رود. با این وجود خرید و فروش در بازار ملک از پیچیدگی‌هایی برخوردار است که این مسئله، اهمیت پیش‌بینی قیمت میلگرد، مسکن و ملک را چندبرابر می‌کند.

عوامل اثرگذار بر قیمت مسکن

همانطور که در بخش پیش بینی قیمت میلگرد اشاره کردیم، قیمت مسکن نیز به عوامل مختلفی وابسته است. در این بخش به برخی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت مسکن خواهیم پرداخت.

به طور کلی می‌توان گفت عوامل زیر بر قیمت نهایی مسکن اثرگذارند:

  • نرخ ارز
  • سیاست‌های دولت
  • رشد اقتصادی
  • نرخ بهره
  • تحولات سیاسی
  • عرضه و تقاضا

هر یک عوامل اثرگذار بر قیمت ملک و مسکن در هر کشوری می‌توانند پررنگ‌تر یا کم‌رنگ‌تر باشند. در کشور ما ایران، نرخ دلار و مصالح ساختمانی و سیاست‌های دولت از مهمترین عوامل اثرگذار بر قیمت مسکن به شمار می‌روند.

وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۱

بانک مرکزی در آذر ماه سال ۱۴۰۱ گزارشی منتشر کرد که بر مبنای آن، قیمت متوسط یک متر مربع در تهران ۴۸ میلیون تومان بود. این عدد نسبت به آبان سال همان سال ۲.۹ درصد و نسبت به آذر سال ۱۴۰۰، ۴۷.۵ درصد افزایش نشان می‌داد. با بالا رفتن قیمت ارز در آخرین ماه پاییز ۱۴۰۱، بازار مسکن باز هم دچار تورم شد.

نوسانات قیمت مسکن در 5 سال اخیر

پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲

با توجه به آمارها و اخبارهای مخابره شده، می‌توان گفت قیمت مسکن تا پایان سال ۱۴۰۲، همچنان افزایشی خواهد بود. به گفته برخی از کارشناسان در این حوزه، بازده بازار مسکن در بازه زمانی آذر ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۲، حداقل ۳۰ درصد افزایش داشته است. این موضوع نشان از عمیق‌تر شدن رکورد تورمی بازار مسکن است و تا زمانی که گشایش اقتصادی و تصمیم‌های اساسی و موثر در این حوزه گرفته نشود، وضعیت بازار مسکن به همین منوال خواهد بود.

علاوه بر این که، قیمت ملک در نیمه اول سال ۱۴۰۲، با رشد همراه بوده، میزان تقاضا با کاهش روبرو بوده و اوج‌گیری قیمت مسکن، سبب کاهش قدرت خرید بسیاری از عموم جامعه شده است. علاوه بر این، اغلب مالکان نیز حاضر به فروش ملک خود با قیمت کمتر از قیمت متوسط بازار نیستند.

پیش بینی قیمت خودرو

امروزه با گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت، خودرو و وسیله نقلیه از جمله نیازهای اساسی به منظور جابجایی افراد و کالا به شمار می‌رود. بر همین اساس، در دنیای امروز، پیش‌بینی قیمت خودرو از اهمیت بسیاری برای عموم جامعه برخوردار می‌باشد. قیمت خودرو نیز مانند قیمت مسکن به عوامل متعددی از جمله قیمت مواد اولیه به ویژه قیمت ورق آهن و نرخ دلار وابسته است.

سنجری، کارشناس ارشد صنعت خودرو درباره پیش‌بینی قیمت خودرو تا پایان سال ۱۴۰۲ می‌گوید: در صورت تحقق اهداف پیش بینی شده برای صادرات، بیش از آنچه در ۶ ماه نخست اتفاق افتاد، می‌توان به کوچک‌شدن بیشتر حباب قیمت در بازار خودرو، به‌ویژه در خودروهای خارجی امیدوارتر شد.

کاهش بیشتر فاصله عرضه و تقاضای واقعی خودرو، بیم جهش قیمت را از بین می‌برد. البته موضوع قیمت به نوسان قیمت ارز، نرخ تورم عمومی کشور و نیز قیمت مواد اولیه خودرو نیز وابستگی زیادی دارد.

بر همین اساس، در صورتی که همه پارامترهای اقتصادی و نیز رخدادهای سیاسی آنچنان که در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود، روندی پایدار داشته باشند، قطعا قیمت خودرو در بازار افزایش نخواهد یافت و حتی در برخی از مدل‌ها کاهش بیشتر دور از انتظار نخواهد بود.

جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت نیز به تازگی اعلام کرده است: با رایزنی‌ها و تلاش‌هایی که با دولت به ویژه معاون اول رئیس جمهور صورت گرفت، مشکل تامین ارز برای واردات خودروهای نو و کارکرده در مسیر حل و فصل شدن قرار گرفته است پس کاهش قیمت در برخی از خودروها دور تا پایان سال ۱۴۰۲، دور از انتظار نخواهد بود.

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی و پیش بینی قیمت میلگرد، دلار، طلا، مسکن، خودرو، مواد اولیه فولاد و برخی از مهمترین محصولات فولادی پرداختیم.

به طور کلی می‌توان گفت قیمت کلیه مواد مطرح شده خواه ناخواه متاثر از قیمت آهن خواهد بود و محصولات فولادی یک عامل جدا نشدنی از بسیاری از صنایع مادر و بزرگ هر کشور به شمار می‌روند. جهت اطلاع از جزئیات و پیش‌بینی دقیق هر یک از کالاهای اساسی مذکور به ویژه پیش بینی قیمت میلگرد، به متن مراجعه فرمایید.

منابع داخلی و خارجی:

What factors affect the price of rebar at present

www.tgju.org

Global Industry Trends, Share, Size, Growth, Opportunity and Forecast 2023

پرسش‌های متداول پیرامون پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۲

پیش بینی قیمت میلگرد تا پایان سال ۱۴۰۲ چگونه است؟

با توجه به کلیه عواملی که در این مطلب ذکر شد، می توان گفت پیش بینی قیمت میلگرد تا پایان سال ۱۴۰۲، ثابت ارزیابی می‌شود.

آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید میلگرد است؟

تحلیل، بررسی و پیش بینی قیمت میلگرد در سال جاری ۱۴۰۲، نشان از آن دارد که زمان مناسبی برای خرید میلگرد تا قبل از شروع تکانه‌های افزایش قیمت دلار می‌باشد.